تأثیر تمرینات حیاط پویا بر تبحرحرکتی و کارکردهای اجرایی دختران دارای اضافه وزن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

10.22091/frs.2025.12312.1038

چکیده

مقدمه و هدف: تاثیر زندگی مدرن موجب افزایش مدت زمان نشستن در کودکان و کاهش فعالیت بدنی گردیده است. یکی از در دسترس ترین امکانات در هر مدرسه یا فضای عمومی شهری ایجاد حیاط پویا است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر 32 جلسه تمرینات حیاط پویا بر عملکرد حرکتی و کارکردهای اجرایی دختران ده ساله دارای اضافه وزن بود.
روش پژوهش: شرکت‌کنندگان این مطالعه شامل 30 دختر ده ساله دارای اضافه وزن بود که بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) در صدک بالاتر از 85 قرار داشتند، به صورت تصادفی از مدارس شهر همدان انتخاب شدند. عملکرد حرکتی این افراد با استفاده از آزمون برونینکس-ازوروتسکی (BOT-2) ارزیابی شد. کارکردهای اجرایی شامل بازداری پاسخ با استفاده از آزمون استروپ و زمان واکنش ساده مورد سنجش واقع گردید.
یافته‌ها: طبق نتایج، تمرینات حیاط پویا توانست موجب افزایش معنی‌دار در خرده مقیاس‌های سرعت دویدن (035/0=p) و تعادل (046/0=p) گردد. همچنین بعد از تمرینات، کاهش زمان پاسخ (018/0=p) و کاهش تعداد محرک های بی پاسخ (001/0>p) در آزمون زمان واکنش، همچنین افزایش تعداد پاسخ های صحیح و کاهش تعداد محرک های بدون پاسخ در آزمون استروپ (05/0>p)، مشاهده گردید.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، تمرینات ترکیبی مانند حیاط پویا، که چالش‌های شناختی و حرکتی را به‌طور همزمان درگیر می‌کنند، می‌توانند تأثیر مثبتی بر سیستم عصبی-عضلانی داشته باشند. این نوع تمرینات، با ایجاد یک محیط پویا و تعاملی، نه تنها به بهبود عملکردهای حرکتی کمک می‌کنند، بلکه با تحریک کارکردهای اجرایی، می‌توانند به عنوان یک مداخله مؤثر برای کودکان دارای اضافه وزن مورد استفاده قرار گیرند. پیشنهاد می شود در مطالعات آینده، مکانیسم‌های عصبی-شناختی زیربنایی این بهبودها و همچنین پایداری اثر این مداخلات در بلندمدت مورد بررسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Dynamic Yard training on Motor Skills and Executive Functions of Overweight Girls

نویسنده [English]

  • Elaheh Azadian
Department of Physical Education and Sport Sciences, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objective: The impact of modern life has led to an increase in sedentary behavior and a decrease in physical activity among children. One of the most accessible solutions in any school or public urban space is the creation of a dynamic playground. The aim of this study was to investigate the effects of 32 sessions of dynamic playground training on the motor and cognitive performance of 10-year-old overweight girls.
Methodology: The participants of this study included 30 overweight 10-year-old girls, selected randomly from schools in Hamedan city based on their Body Mass Index (BMI). Physical performance was assessed using the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOT-2). Executive functions were also evaluated using the Stroop test and simple reaction time tasks. To compare results, analysis of covariance (ANCOVA) was used.
Results: The results indicated that dynamic playground training significantly improved running speed and balance (p < 0.05). Furthermore, after the intervention, there was an increase in the number of correct responses and a decrease in the number of unresponsive stimuli in both the reaction time test and the Stroop test (p < 0.05).
Conclusion: Based on the findings of this study, combined training like dynamic playground activities, which simultaneously engage cognitive and motor challenges, can have a positive effect on the neuromuscular system. These training, by creating a dynamic and interactive environment, not only enhance motor performance but also stimulate executive functions, making them a valuable intervention for overweight children. It is recommended that future studies explore the underlying neurocognitive mechanisms of these improvements, as well as the long-term sustainability of these interventions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Overweight
  • Motor performance
  • Executive function
  • Dynamic yard