نقش هوش معنوی در توانایی‌های ارتباطی و رهبری مدیران ورزشی استان قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکترا، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران

3 مدرس گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران

چکیده

مقدمه و اهداف: هدف از این تحقیق تعیین ارتباط هوش معنوی با متوانایی‌های ارتباطی و رهبری رؤسای هیات های ورزشی استان قم می‌باشد.
مواد و روش ها: این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر استراتژی جزء تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل رؤسای هیات های ورزشی استان قم که تعدادشان 49 نفر بود. با توجه به محدود بودن تعداد جامعه از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید و 49 رئیس هیات به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) و پرسشنامه مولفه های روابط عمومی مدیران هاشمی ماد (1399) می‌باشد. روایی دو پرسشنامه مورد تایید متخصصان قرار گرفته و پایایی آن‌ها از طریق آزمون آلفا کرونباخ برای پرسشنامه هوش معنوی به میزان 945/0 و برای پرسشنامه روابط عمومی به میزان 928/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمون آلفا کرونباخ، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و آزمون همبستگی پیرسون در سطح 05/0 استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده‌ها بوسیله نرم افزار SPSS.23 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیر هوش معنوی با مهارت روابط عمومی رؤسای هیات‌های ورزشی استان قم رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0p<). همچنین متغیر هوش معنوی با مؤلفه‌های روابط رسانه ای، روابط فرهنگی، روابط اجتماعی، امور مالی، روابط سازمانی، امور پژوهشی و امور مشاوره رابطه مستقیم و معنادار دارد (01/0p<).
نتیجه گیری: کاربرد و استفاده از هوش معنوی می تواند بر متغیرهای مهم روابط عمومی در زمینه های مختلف مانند ارتباطات و ... اثر گذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of spiritual intelligence in the communication and leadership abilities of sports managers in Qom province.

نویسندگان [English]

  • Mohammad Alimardani 1
  • reza hashemimad 2
  • hadiseh jafari 3
  • mohadeseh akhaviyan 3
1 Ph.D. Graduated, Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, Payam Noor of University, Tehran, Iran
2 Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran.
3 Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Qom branch, Iran.
چکیده [English]

Background and Aims: The purpose of this study is to determine the relationship between spiritual intelligence and the components of public relations skills of the heads of sports boards in Qom province.
Materials and Methods: This study is an applied research in terms of purpose, a descriptive research in terms of strategy, and a correlational research. The statistical population of the study included the heads of sports boards in Qom province, who numbered 49 people. Due to the limited number of the population, total sampling was used and 49 board chairmen were selected as the sample. The measurement tools in this study include King's Spiritual Intelligence Questionnaire (2008) and Hashemi-Mad's Managers' Public Relations Components Questionnaire (2020). The validity of the two questionnaires was confirmed by experts and their reliability was obtained through Cronbach's alpha test at 0.945 for the Spiritual Intelligence Questionnaire and 0.928 for the Public Relations Questionnaire, which indicates the high reliability of both questionnaires. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. In the descriptive statistics section, frequency and frequency percentage were used, and in the inferential statistics section, the Kolmogorov-Smirnov test, Cronbach's alpha test and the Pearson correlation test at the 0.05 level was used. Data analysis was performed using SPSS.23 software.
Results: The results of the study showed that there is a positive and significant relationship between the spiritual intelligence variable and the public relations skills of the heads of sports boards in Qom province (p<0.01). Also, the spiritual intelligence variable has a direct and significant relationship with the components of media relations, cultural relations, social relations, financial affairs, organizational relations, research affairs, and consulting affairs (p<0.01).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qom Province
  • Public Relations
  • Spiritual Intelligence
  • Sports Board