ارائه مدل علّی خودآگاهی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بر اساس تحول دیداری‌فضایی، ذهن‌آگاهی ورزشی و آمادگی بدنی ادراک شده؛ نقش واسطه‌ای تعادل ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف مطالعه حاضر ارائه مدل خودآگاهی در مبتلایان به ام‌اس بر اساس تحول دیداری‌فضایی، ذهن‌آگاهی ورزشی و آمادگی بدنی ادراک شده با نقش واسطه‌ای تعادل ذهنی بود.
مواد و روش ها
طرح پژوهش کمی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه مبتلایان به ام‌اس شهر بروجرد در سال 1403-1402 بودند که با استفاده از جدول کرجسی‌مورگان 300 نفر برای نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از مقیاس‌های تحول دیداری‌فضایی، ذهن‌آگاهی ورزشی، آمادگی بدنی ادراک شده و تعادل ذهنی استفاده شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS24 و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. بنابراین و بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌شود، مسولین ذیربط به نقش پیش‌بینی کنندگی متغیرهای تحول دیداری‌فضایی، ذهن‌آگاهی ورزشی و آمادگی بدنی ادراک شده و نقش میانجی تعادل ذهنی در ارتقای خودآگاهی بیماران مبتلا به ام‌اس توجه بیشتری داشته باشند.
یافته ها
یافته‌ها نشان داد که ضرایب استاندارد مسیر تحول دیداری‌فضایی(67/0=β)، آمادگی بدنی ادراک‌شده(52/0=β)، ذهن‌آگاهی ورزشی(51/0=β) و تعادل ذهنی(57/0=β) به خودآگاهی معنی‌دار شده است(001/0>P). یافته‌ها همچنین نشان داد که 34 درصد از واریانس تعادل ذهنی و 42 درصد از واریانس خودآگاهی با مدل حاضر تبیین گردید. علاوه بر این استفاده از روش بوت‌استراپ نشان داد که تعادل ذهنی در رابطه بین متغیرهای برون‌زا با خودآگاهی نقش واسطه‌ای دارد.
نتیجه گیری
یافته‌ها نشان داد که ضرایب استاندارد مسیر تحول دیداری‌فضایی(67/0=β)، آمادگی بدنی ادراک‌شده(52/0=β)، ذهن‌آگاهی ورزشی(51/0=β) و تعادل ذهنی(57/0=β) به خودآگاهی معنی‌دار شده است(001/0>P). یافته‌ها همچنین نشان داد که 34 درصد از واریانس تعادل ذهنی و 42 درصد از واریانس خودآگاهی با مدل حاضر تبیین گردید. علاوه بر این استفاده از روش بوت‌استراپ نشان داد که تعادل ذهنی در رابطه بین متغیرهای برون‌زا با خودآگاهی نقش واسطه‌ای دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a causal model of self-awareness in patients with multiple sclerosis based on visuospatial development, sports mindfulness, and perceived physical fitness; the mediating role of mental balance

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Anari 1
  • mehdi yousefvand 2
1 Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Aims: The aim of the present study was to present a model of self-awareness in patients with MS based on visual-spatial development, sports mindfulness, and perceived physical fitness with the mediating role of mental balance.
Materials and Methods: The research design was a quantitative correlational type. The statistical population was all patients with MS in Boroujerd in 1402-1403, and 300 people were selected for the sample using the Krejci-Morgan table using the available sampling method. The questionnaires of visual-spatial development, sports mindfulness, perceived physical fitness, and mental balance were used. The obtained data were analyzed using SPSS24 and AMOS software.
Results: The findings showed that the standard path coefficients of visual-spatial development (β=0.67), perceived physical fitness (β=0.52), sports mindfulness (β=0.51), and mental balance (β=0.57) were significantly related to self-awareness (P<0.001). The findings also showed that 34% of the variance in mental balance and 42% of the variance in self-awareness were explained by the present model. In addition, the use of the bootstrap method showed that mental balance has a mediating role in the relationship between exogenous variables and self-awareness.
Conclusion: Therefore, based on the results obtained, it is suggested that relevant authorities should pay more attention to the predictive role of visual-spatial development variables, sports mindfulness, and perceived physical fitness and the mediating role of mental balance in promoting self-awareness in patients with MS.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceived physical fitness
  • visual-spatial development
  • mental balance
  • self-awareness
  • sports mindfulness