تاثیر برنامه حرکتی اسپارک بر متغیر روانشناختیERP N200 و مهارت های حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

10.22091/frs.2025.12410.1039

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی برنامه حرکتی اسپارک بر پتانسیل وابسته به رویداد N200 و مهارت حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام شد.
روش تحقیق: در این پژوهش نیمه تجربی، از بین دانش آموزان پسر پایه اول تا سوم دوره ابتدایی منطقه 22 تهران 28 نفر با اختلال هماهنگی رشدی بر اساس معیارهای دستورالعمل آماری و تشخیصی اختلالات روانی نسخه چهارم انتخاب شدند. آزمودنی‌ها در ابتدا در پیش آزمون ارزیابی حرکات کودکان MABC-2 شرکت کردند سپس بر اساس پیش آزمون های ارزیابی حرکات کودکان MABC-2 به دو گروه همگن تقسیم و به شکل تصادفی در دو گروه تجربی (14 نفر با میانگین سنی 39/1±6/8) و کنترل (14 نفر با میانگین سنی 15/1±11/8) جای گرفتند. گروه تجربی تمرین‌های حرکتی منتخب را به مدت16 جلسه چهل و پنج دقیقه‌ای (سه جلسه در هفته) انجام دادند و در که انتهای دوره هر دو گروه در پس آزمون شرکت نمودند. از روش تحلیل کوواریانس برای تحلیل نتایج استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای پتانسیل وابسته به رویداد پس آزمون نشان داد که پس از مداخله تمرینی زمان تأخیر مؤلفهN200 تکلیف بازداری در ناحیه ناحیه Fz، F4، C3 و P4 بهبود معناداری داشتند. همچنین عملکرد حرکتی در خرده آزمون چالاکی و هدف گیری و تعادل بهبود معنادار داشتند و در خرده آزمون نخ کشی تغییر معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به نظر می رسد برنامه حرکتی تاثیر معناداری بر برخی از شاخص‌های پتانسیل وابسته به رویداد و عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the SPARK motor program on N200 ERP Psychological variability and motor skills in children with developmental coordination disorder

نویسندگان [English]

  • Melinaz Rahman Gholhaki 1
  • Keyvan Molanorozi 2
  • Abdolah Ghasemi 2
1 Department of Sport Science Faculty of Humanity Islamic Azad University Branch of Science and research
2 Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Science And Research Branch Of Tehran, Tehran, IR Iran
چکیده [English]

Background and aims: The purpose of this study was to investigate the effect of exercise intervention on some Event Related Potential and motor performance variables in children with developmental coordination disorder.
Materials and Methods: In this Quasi-experimental study were selected 28 schoolboys -the first to the fourth grade elementary level- from the district 22 of municipality in Tehran. They were screened for study according to the 4th edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Disorder. First, all the subjects took Movement Assessment Battery for Children (MABC-2) as the pre-test and then they were divided into homogeneous groups and randomly set into the experimental (14 subjects with 8.6±1.39 mean age) and the control groups (14 subjects with 8.11±1.15 mean age).The experimental group performed the selective movements for 16 sessions; three sessions per week. At the end of the period, both groups participated in the post test. The analysis of the covariance was used for data analysis.
Results: The analysis of the covariance the posttest ERP showed that latency of N200 component in Fz, F4, C3, P4 regions improved significantly after exercise training. Likewise, the results showed that the experimental group improved significantly in manual dexterity, aiming and catching, balance, but there was no significant change in Threading Lace item.
Conclusion: According to the results of this study, it seems that Physical training interventions has a signification effect on some neuropsychological variables and motor performance indices of children with Developmental Coordination Disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motor program
  • neuropsychological variability
  • motor function
  • developmental coordination disorder