تأثیر بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد خوارسگان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان دارای اختلال حرکت بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جز پژوهشهای کاربردی و بر حسب نوع گردآوری داده ها از طرحهای نیمه آزمایشی محسوب می شود. روش گردآوری اطلاعات در بحث مبانی نطری از روش کتابخانه‌ایی و در بخش میدانی استفاده از آزمون رشد مهارت‌های حرکتی درشت اولریخ می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان مقطع ابتدایی (مقطع اول دبستان) شهرستان ابهر در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل دادند. با توجه به حجم وسیع جامعه مورد پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌های در دسترس استفاده شد و حضور شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه بود. پس از انجام پیش‌آزمون با استفاده از چک لیستی که بر مبنای آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2017) تهیه شده بود، 40 نفر که دارای تأخیر رشدی بودند انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفری (آزمایشی و کنترل) گزینش شدند. به منظور نرمال بودن داده‌ها از آزمون K-S استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین نمرات مهارت‌های حرکتی درشت (جابجایی و دستکاری) آزمودنی‌ها بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P؛ 37/0=η2). استفاده از بازی‌های رایانه‌ای حرکتی باعث بهبود مهارت‌های حرکتی درشت در گروه آزمایشی شده است. بنابراین، می‌توان با طراحی برنامه‌ متناسب رشدی- حرکتی و مناسب‌سازی محیط آموزش برای کودکان دارای اختلال حرکت، زمینه را برای رشد حرکات پایه که اساس رشد مهارت‌های ورزشی هستند را در کودکان دارای تأخیر حرکتی فراهم نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of artificial intelligence-based computer games on gross motor skills of children with movement disorders

نویسنده [English]

  • Shahin Kalantari
Department of Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Khawaresgan branch, Islamic Azad University, Isfahan,, Iran.
چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the effect of computer games based on artificial intelligence on gross motor skills of children with movement disorders. The present study is considered an applied research in terms of its purpose and a semi-experimental design in terms of the type of data collection. The data collection method is the library method in the theoretical basis discussion and the use of the Ulrich Gross Motor Skills Development Test in the field section. The statistical population of this study consisted of elementary school students (first grade of primary school) in Abhar County in the academic year 1402-1403. Given the large size of the research population, the convenience sample method was used to select the sample and the presence of participants was voluntary. After conducting a pre-test using a checklist prepared based on the Ulrich Gross Motor Development Test (2017), 40 people with developmental delays were selected and randomly assigned to two groups of 20 people (experimental and control). The K-S test was used to check the normality of the data. The results of the analysis of covariance showed that there was a significant difference between the mean scores of gross motor skills (moving and manipulating) of the subjects according to group membership (P=0.001; η2=0.37). The use of motor computer games improved gross motor skills in the experimental group. Therefore, by designing a developmentally appropriate motor program and adapting the educational environment for children with movement disorders, it is possible to provide the basis for the development of basic movements, which are the basis for the development of sports skills, in children with motor delays.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial intelligence
  • motor skills
  • children