آیا مهارت‌های ادراکی-حرکتی دختران 7- 8 ساله توانایی پیش‌بینی وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده را دارند؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو کارشناسی ارشد گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز

3 استاد تمام گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز

چکیده

وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده ازجمله مهمترین عوامل محیطی است که در دوره‌‌های مختلف بر جنین، نوزاد و کودک تأثیر می‌گذارد. براین اساس هدف از تحقیق حاضر بررسی قابلیت پیش بینی وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده از انواع مهارت‌های ادراکی-حرکتی دختران 8-7 ساله بود. در این مطالعه‌ پس رویدادی، 113 دختر 8-7 ساله در دو گروه با وضعیت اجتماعی- اقتصادی مناسب (55 نفر) و نامناسب (58 نفر) بررسی شدند. از پرسشنامه سنجش وضعیت اجتماعی- اقتصادی، آزمون غربالگری Stay in Step، بخشی از آزمون برونینکس-اوزرتسکی و آزمون جستجوی بینایی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با تحلیل تشخیص در سطح معناداری 05/0 و نرم افزار 23 SPSS انجام شد. یافته‌های آماری نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌های با وضعیت اجتماعی- اقتصادی مناسب و نامناسب در مهارت‌های حرکتی درشت (تمام متغیرها)، هماهنگی حرکتی دست و پا و چشم و دست، ظریف (فقط سکه) و مهارت‌های ادراکی-حرکتی فقط در آیتم‌های که عمدتاً مهارت‌های دشوارتر (با تعداد عوامل مخل زیاد= 64) را اندازه‌گیری می‌کردند، وجود دارد. مهارت‌های حرکتی درشت و هماهنگی حرکتی در دخترانی که وضعیت اجتماعی- اقتصادی نامناسبی داشتند با 93 درصد، مهارت‌های حرکتی ظریف و مهارت‌های ادارکی-حرکتی در دخترانی که وضعیت اجتماعی- اقتصادی مناسبی داشتند به ترتیب با 71 و 76 درصد قابلیت پیش‌بینی صحیح افراد را داشتند. مهارت‌های حرکتی درشت و هماهنگی حرکتی چشم و دست و دست و پا قابلیت پیش‌بینی بهتری برای کودکان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی نامناسب داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Are the perceptual-motor skills of 7–8-year-old girls able to predict the socio-economic status of the family?

نویسندگان [English]

  • Narges Zalnejad 1
  • Seyed Hojjat Zamani Sani 2
  • Mohammad Taghi Aghdasi 3
1 MA student Department of Motor Behavior Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tabriz
2 Associate Professor Department of Motor Behavior Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tabriz
3 professor Department of Motor Behavior Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tabriz
چکیده [English]

The socioeconomic status of the family is one of the most important environmental factors that affects the fetus, newborn, and child at different periods. Accordingly, the aim of the present study was to investigate the ability to predict the socioeconomic status of the family from various perceptual-motor skills of 7-8-year-old girls. In this retrospective study, 113 7-8-year-old girls were examined in two groups with appropriate (55 people) and inappropriate (58 people) socioeconomic status. The socioeconomic status assessment questionnaire, Stay in Step screening test, part of the Broninek-Ozeretsky test, and visual search test were used. Data analysis was also performed with discriminant analysis at a significance level of 0.05 and SPSS 23 software. Statistical findings showed that there was a significant difference between the groups with good and bad socioeconomic status in gross motor skills (all variables), hand-foot and hand-eye coordination, fine motor skills (only coins), and perceptual-motor skills only in items that measured mainly more difficult skills (with a large number of confounders = 64). Gross motor skills and motor coordination in girls with bad socioeconomic status were 93% accurate, while fine motor skills and perceptual-motor skills in girls with good socioeconomic status were 71% and 76% accurate, respectively. Gross motor skills and hand-eye coordination and hand-foot coordination were better accurate for children with bad socioeconomic status.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Socio-economic status
  • motor skills
  • perceptual-motor skills
  • girls