بررسی تاثیر تمرینات مدیتیشن (آرام سازی) بر توانایی های شناختی و حفظ ثبات در سالمندان غیرفعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس تربیت بدنی، اداره تربیت بدنی،معاونت دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی، قم، ایران

2 استادیار معلم آموزش وپرورش استان قم

3 کارشناس ارشد مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی,مدرس مدعو دانشگاه

چکیده

مقدمه و اهداف
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر تمرینات مدیتیشن بر توانایی های شناختی و حفظ ثبات در سالمندان غیرفعال بود.
مواد و روش‌ها
در یک مطالعه نیمه تجربی، 16 سالمند غیر فعال(میانگین سن 6±72 سال) از استان قم در سال 1403 به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تمرینات مدیتیشن (8 نفر) و کنترل (8 نفر) قرار گرفتند. در این تحقیق پروتکل مداخلۀ ذهن‌آگاهی دی پتریلو، کافمن، گلس و آرنکوف (2009)، در شش جلسه و در هر جلسه به مدت 1 الی 5/1 ساعت در طول سه هفته آموزش داده شد. جهت بررسی داده‌های توانایی های شناختی از مقیاس توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) و برای بررسی عملکرد تعادل از آزمون‌های تعادل ایستای لک لک جانسون و نلسون، 1991 و تعادل پویا پودسیالدو و ریچاردسون، 1991 استفاده شد.
یافته‌ها
داده‌ها به روش تحلیل کواریانس در سطح معنی‌داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمرینات مدیتیشن موجب بهبود تعادل غیرمعنی‌دار ایستا و پویا در سالمندان غیرفعال شد (05/0p<). همچنین تمرینات مدیتیشن با بهبود غیرمعنی‌دار توانایی های شناختی در سالمندان غیرفعال همراه بود (05/0p<).
نتیجه‌گیری
به‌نظر می‌رسد سه هفته تمرینات مدیتیشن می‌تواند مزایای شناختی و حرکتی برای سالمندان غیرفعال به همراه داشته باشد با این حال دوره‌های طولانی‌تر این مداخله ممکن است مؤثرتر ‌باشد.
واژه‌های کلیدی
تمرینات، مدیتیشن، شناختی، حفظ ثبات،سالمندان، غیرفعال

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of meditation (relaxation) exercises on cognitive abilities and maintaining stability in inactive elderly people

نویسندگان [English]

  • Somaye Talighi 1
  • Hamidreza Jalili 2
  • Sepide Jordakani 3
1 Physical Education Expert, Physical Education Department, Student Assistant, Qom University of Medical Sciences, Iran
2 Assistant Professor of Education, Qom Province
3 Master of Science in Leisure and Recreational Sports Management, Visiting University Lecturer
چکیده [English]

Background and Aims: The aim of this study was to investigate the effect of meditation exercises on cognitive abilities and stability maintenance in inactive elderly people.
Materials and Methods: In a quasi-experimental study, 16 inactive elderly people (mean age 72±6 years) from Qom province in 1403 were selected through convenience and purposeful sampling and randomly assigned to two meditation exercise groups (n=8) and control (n=8). In this study, the mindfulness intervention protocol of Di Petrillo, Kaufman, Glass, and Arenkov (2009) was taught in six sessions, each session lasting 1 to 1.5 hours over a period of three weeks. The Spreitzer Psychological Empowerment Scale (1995) was used to assess cognitive empowerment data, and the Stork Static Balance Test (Johnson and Nelson, 1991) and the Podcialdo and Richardson Dynamic Balance Test (Pdc) were used to assess balance performance.
Results: Data were analyzed using analysis of covariance at a significance level of P<0.05. The results showed that meditation exercises resulted in a non-significant improvement in static and dynamic balance in inactive elderly people (p<0.05). Meditation exercises were also associated with a non-significant improvement in cognitive abilities in inactive elderly people (p<0.05).
Conclusion: It seems that three weeks of meditation exercises can provide cognitive and motor benefits for inactive elderly people, however, longer periods of this intervention may be more effective.
Keywords: Exercises, meditation, cognitive, maintaining stability, elderly, inactive

کلیدواژه‌ها [English]

  • meditation
  • cognitive
  • maintaining stability
  • elderly
  • inactive