تحلیل نقش نشاط معنوی در رابطه با استرس شغلی و عملکرد شغلی دبیران زن استان قم در برابر همه‌گیری بیماری کووید-19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه قم ،ایران

2 استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه قم

3 کارشناس ارشد مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی,مدرس مدعو دانشگاه آزاد

4 کارشناسی ارشد مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی ،دانشگاه قم

چکیده

مقدمه و اهداف
این مطالعه با هدف تحلیل نقش نشاط معنوی در رابطه با استرس شغلی و عملکرد شغلی دبیران زن استان قم در برابر همه گیری بیماری کووید- 19 انجام شد.
مواد و روش ها
روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه دبیران زن شهر قم تشکیل دادند. از بین این افراد نمونه‌ای به حجم 150 نفر طبق فرمول میرز و همکاران (2006) با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامه ‌های استرس شغلی اسیپو (1987)، عملکرد شغلی (1970) و نشاط معنوی افروز (1395) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آماری تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار SPSS-26 و Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان نشاط معنوی، استرس شغلی و عملکرد شغلی دبیران زن استان قم حد انتظار است. همچنین بین نشاط معنوی و عملکرد شغلی با همه ابعاد استرس شغلی ارتباط منفی و معنی‌دار و بین نشاط معنوی و عملکرد شغلی ارتباط مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل تحقیق دارای برازش کامل می‌باشد و استرس شغلی در رابطه بین نشاط معنوی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نشاط معنوی بر استرس شغلی و عملکرد شغلی دبیران زن استان قم تاثیر دارند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نشاط معنوی بر استرس شغلی و عملکرد شغلی دبیران زن استان قم تاثیر دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the role of spiritual vitality in relation to job stress and job performan of female teachers in Qom provinee a against the epidemic of Covid-19 disease

نویسندگان [English]

  • Tahereh Nedaee 1
  • Khalil Alavi 2
  • Sepide Jordakani 3
  • Zahra Beirami 4
1 Associate Professor of Sport Management. Department of Physical Education and Sport sciences University of Qom Iran
2 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, University of Qom
3 MA in Leisure and Recreational Sports Management.guest lecturer at Azad University
4 MA in Leisure and Recreational Sports Management.University of Qom
چکیده [English]

Background and Aims: This study was conducted with the aim of analyzing the role of spiritual vitality in relation to job stress and job performance of female teachers in Qom province against the epidemic of covid-19 disease.
Materials and Methods: The research method was correlational and its statistical population consisted of all female teachers in Qom. From among these people, a sample of 150 people was selected according to the formula of Mirz et al. (2006) with the available sampling method and evaluated by using the occupational stress questionnaires of Esipo (1987), job performance (1970) and spiritual vitality of Afroz (2015). were placed Research data were analyzed using statistical methods of t-test, Pearson correlation coefficient and structural equation model through SPSS-26 and Smart PLS software.
Results: The results of the present study showed that the level of spiritual vitality, job stress and job performance of female teachers in Qom province is the expected level. Also, there is a negative and significant relationship between spiritual vitality and job performance with all aspects of occupational stress, and there is a positive and significant relationship between spiritual vitality and job performance. The results of the structural equation model showed that the research model has a perfect fit and job stress has a mediating role in the relationship between spiritual vitality and job performance. The results of the present study showed that spiritual vitality has an effect on job stress and job performance of female teachers in Qom province.
Conclusion: The results of the present study showed that spiritual vitality has an effect on job stress and job performance of female teachers in Qom province

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job stress
  • job performance
  • spiritual vitality
  • female teachers
  • Covid-19
  • تاریخ دریافت: 05 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 06 شهریور 1403
  • تاریخ انتشار: 06 شهریور 1403