بررسی میزان رابطه خودباوری با سرمایه روانشناختی در ورزشکاران دانش آموز در دوره کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار معلم آموزش وپرورش استان قم

2 کارشناس تربیت بدنی، اداره تربیت بدنی،معاونت دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی، قم، ایران

3 مدیر کانون فرهنگی و تربیتی ابوذر مهاباد

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان همبستگی بین خودباوری و سرمایه روانشناختی ورزشکاران (دانش آموزانی با سابقه فعالیت ورزشی مداوم حداقل یک سال) در دوران کرونا بوده است. جامعه آماری این پژوهش 200 ورزشکار دانش آموز پسر می‌باشد که به شیوه تصادفی انتخاب و بین آنها دو پرسشنامه خودکارآمدی و سرمایه روانشناختی توزیع شد. داده‌ها توسط آزمون های همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و خودباوری با 99 درصد اطمینان (01/0=α) و ضریب همبستگی 369/0 رابطه مثبت معنادار وجود دارد. خودباوری و زیرمولفه‌های سرمایه روانشناختی (خودکارامدی، امیدواری، تاب اوری و خوش بینی) در سطح معناداری (01/0=α) 99 درصد اطمینان بوده است و ضریب همبستگی هر کدام به ترتیب 196/0، 254/0، 20/0 و 571/0 می‌باشد. همچنین، میانگین سرمایه روانشناختی برابر با 63/108 و میانگین خودباوری 56/27 می‌باشد. همچنین در زیرمقیاس‌های سرمایه روانشناختی، 25/29(خودکارآمدی)، 54/27(امیدواری)، 78/26(خوش بینی) و 97/24(تاب آوری) از بیشترین به کمترین میانگین را دارا می باشند. با توجه به نتایج می توان استنباط کرد که رابطه مثبت بین آنها برقرار است و سرمایه روانشناختی و مقیاس های آن عامل مهمی برای خودباوری افراد در شرایط حاد استرس‌زا مانند زمان شیوع ویروس کووید 19 می‌باشد و هر چقدر سرمایه روانشناختی دانش‌آموزان ورزشکار قوی‌تر و پررنگ‌تر باشد، خودباوری بیشتری در آنها دیده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between self-belief and psychological capital in student athletes during the Corona period

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Jalili 1
  • Somaye Talighi 2
  • Tayyaba Kamrani Nia 3
1 Assistant Professor of Education, Qom Province
2 Physical Education Expert, Physical Education Department, Student Assistant, Qom University of Medical Sciences, Iran
3 Director of Abuzar Mahabad Cultural and Educational Center
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the correlation between self-confidence and psychological capital of athletes (students with a history of continuous sports activity of at least one year) during the Corona era. The statistical population of this research is 200 male student athletes who were randomly selected and two self-efficacy and psychological capital questionnaires were distributed among them. Data were analyzed by Pearson correlation tests, analysis of variance and SPSS version 24 software. The findings showed that there is a significant positive relationship between psychological capital and self-confidence with 99% confidence (α=0.01) and correlation coefficient of 0.369. Self-confidence and sub-components of psychological capital (self-efficacy, hope, resilience and optimism) were at the significance level (α = 0.01) of 99% confidence and the correlation coefficient of each was 0.196, 0.254, 0.20 and It is 0.571. Also, the average psychological capital is 108.63 and the average self-confidence is 27.56. Also, in the subscales of psychological capital, 29.25 (self-efficacy), 27.54 (hope), 26.78 (optimism) and 24.97 (resilience) have averages from the highest to the lowest. According to the results, it can be concluded that there is a positive relationship between them, and psychological capital and its scales are an important factor for people's self-confidence in acute stressful situations such as during the outbreak of the Covid-19 virus, and the stronger and bolder the psychological capital of student athletes is, More self-confidence is seen in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-confidence
  • psychological capital
  • athlete
  • student
  • Corona
  • تاریخ دریافت: 05 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 12 شهریور 1403
  • تاریخ انتشار: 12 شهریور 1403