اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدرسه‌محور (کول کیدز) در کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی: پیامدهای بالینی و فراشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روانشناسی، دانشگاه شهاب دانش

چکیده

چکیده

مقدمه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدرسه‌محور بر کاهش باورهای فراشناختی و علائم بالینی کودکان مضطرب بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات تک آزمودنی با چند خط پایه و جامعۀ آماری آن دربرگیرنده‌ی تمامی کودکان 13-9 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر قم بود که از این تعداد و متناسب با ادبیات پژوهش در زمینه طرح‌های تک آزمودنی، تعداد 3 آزمودنی برای اجرای پروتکل درمانی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌ی تشخیصی نیمه‌ساختاریافته‌ی اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان و نوجوانان، پرسشنامه فراشناخت‌ها در کودکان، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس و پرسشنامه نگرانی کودک و نوجوان ایالت پنسیلوانیا به دست آمد. پروتکل درمانی نیز شامل 8 جلسه انفرادی هفتگی با کودکان و 2 جلسه با والدین بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل دیداری، درصد بهبودی و اندازه اثر(d کوهن)، انجام گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر سه آزمودنی در هر سه متغیر، روند تغییرات کاهشی داشته‌اند، به نحوی که درمان شناختی رفتاری مدرسه‌محور با اندازه اثر(73/3=d)، درمانی اثربخش در کاهش باورهای فراشناختی کودکان بود. همچنین این درمان به صورتی اثربخش، قابلیت کاهش نگرانی با اندازه اثر(17/4=d) و علائم اضطرابی کودکان با اندازه اثر(73/3=d) را داشت.

نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش، درمان شناختی رفتاری مدرسه‌محور می‌تواند به عنوان درمانی مؤثر در کاهش باورهای فراشناختی و علائم اضطرابی کودکان مضطرب باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of School-Based Cognitive-Behavioral Therapy (Cool Kids) in Children with Anxiety Disorders: Clinical and Metacognitive Outcomes

نویسنده [English]

  • Karim Golmohammadi
Department of Psychology, University of Shahab Danesh. Qom, Iran
چکیده [English]

Abstract

Background and Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of school-based cognitive-behavioral therapy on reducing metacognitive beliefs and clinical symptoms in anxious children.

Materials and Methods: The present study was a Single-subject study with Multiple Baseline. The statistical sample of this study included all children aged 9 to 13 referred to the health centers of Qom city and according to the research literature in the field of single subject designs, 3 subjects were considered for the implementation of the treatment protocol. Data was collected using the Kiddie schedule for Affective Disorder and Schizophrenia- Present and Lifetime Version (K-SADS-PL), Metacognitions Questionnaire in Children (MCQ-C), Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) and The Penn State Worry Questionnaire for Children (PSWQ-C). The treatment protocol included 8 weekly individual sessions with children and 2 sessions with parents too. Data was analyzed using visual analysis, percentage of improvement and effect size (Cohen's d).

Results: The findings show that all three subjects had a decreasing trend in all three variables, so that the school-based cognitive-behavioral therapy with the effect size (d=3/73) was an effective treatment in reducing children's metacognitive beliefs. As well as, this treatment was effective in reducing worry with effect size (d=4/17) and children's anxiety symptoms with effect size (d=3/73).

Conclusion: Based on the results of this research, school-based cognitive-behavioral therapy can be an effective therapy in reducing metacognitive beliefs and anxiety symptoms in anxious children

کلیدواژه‌ها [English]

  • School-Based Cognitive-Behavioral Therapy
  • Meta-cognition
  • Worry
  • Anxiety Disorders
  • تاریخ دریافت: 05 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 08 شهریور 1403
  • تاریخ انتشار: 08 شهریور 1403