رابطه بین ظرفیت حافظه کاری و توانایی تصویر سازی حرکتی بین افراد جوان و سالمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رفتار حرکتی-رشد حرکتی گروه علوم ورزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شیراز ایران

2 گروه علوم ورزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 گروه علوم ورزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شیراز ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه تصویرسازی‌حرکتی و ظرفیت حافظه‌کاری جوانان و سالمندان بود. نمونه پژوهش شامل40 نفر (20 سالمند و20جوان) بود. برای سنجش حافظهکاری از آزمون اِن-بک، و برای بررسی توانایی تصویرسازی حرکتی از پرسشنامه تصویرسازی‌حرکتی استفاده شد. شرکت‌کنندگان در محیطی ساکت آزمون‌های نام برده را تکمیل کردند. ازمولفه‌های آزمون اِن-بک، هم برای جوانان و هم برای سالمندان چهار مولفه: تعدادپاسخ‌های صحیح، درصد پاسخ‌های صحیح، انحراف استاندارد زمان پاسخ و میانگین زمان پاسخ انتخاب شدند. علاوه بر این ارتباط این موئلفه‌ها با مؤلفه‌های تصویرسازی‌بینایی و حرکتی جوانان و سالمندان بررسی شد. همچنین مؤلفه‌های حافظه‌کاری و تصویرسازی در جوانان و سالمندان مقایسه شدند. در گروه جوانان، تصویر‌سازیحرکتی با مؤلفه‌های زمانی آزمون حافظه کاری همبستگی منفی داشت. در گروه سالمندان توانایی تصویرسازی حرکتی با مؤلفه‌های دقت آزمون حافظه کاری همبستگی مثبتی داشت. اما توانایی تصویرسازی بینایی در جوانان با هیچکدام از مؤلفه‌های حافظه‌کاری ارتباط معنادار نداشت و توانایی تصویرسازی‌بینایی در سالمندان با درصد پاسخ‌صحیح همبستگی منفی داشت. توانایی تصویر‌سازی‌بینایی در جوانان همبستگی معنی‌داری با هیچکدام از خرده مقیاس‌های آزمون حافظه کاری نداشت. این خرده مقیاس در بین شرکت‌کنندگان سالمند همبستگی معنی‌داری با درصد پاسخ صحیح داشت. احتمال دارد که شرکت‌کنندگان جوان از یک استراتژی حساس به سرعت استفاده کرده باشند و شرکت‌کنندگان مسن‌تر از استراتژی وابسته به دقت استفاده کرده باشند. همچنین ممکن است که شرکت‌کنندگان بیشتر از حس جنبشی خود در ایجاد تصاویر ‌حرکتی در ذهن استفاده کرده باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between working memory capacity and motor imagery ability between young and elderly people

نویسندگان [English]

  • Alireza Abdoli masinan 1
  • Davoud Fazeli 2
  • Gholam Hosein Nazemzadegan 3
1 Department of Sport Science faculty of education psychology university of Shiraz iran
2 Department of Sport Science, Faculty of Education and Psychology, University of Shiraz< Shiraz, Iran
3 Department of Sport Science faculty of education psychology university of Shiraz iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between motor imagery and the working memory capacity of young and older adults. The research sample included 40 participants (20 older adults and 20 young). The N-back test was used to measure working memory and the motor imagery questionnaire was used to check motor imagery ability. Participants completed the mentioned tests in a quiet environment. Among the components of the N-back test, four components were selected for both the young and the elderly: the number of correct answers, the percentage of correct answers, the standard deviation of response time, and the mean of response time. In addition, the relationship of these components with the subscales of visual and motor imagery was investigated. Also, the components of working memory and motor imagery were compared in young and older adults. Results showed that in the youth group, motor imagery was negatively correlated with time components of the working memory test. In the older group, the motor imagery subscale was positively correlated with the accuracy subscales of the working memory test. However, the visual imagery ability in the young group had no significant correlation with any subscale of the working memory test. This subscale was correlated with the percentage of correct answers in the older adult participants. It is possible that younger participants used a time-sensitive strategy and older participants used an accuracy-dependent strategy. Also, it is possible that the participants used more of their kinesthetic sense in creating motor images in the mind.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Imagery
  • Motor Imagery
  • Working Memory
  • Elderly
  • تاریخ دریافت: 05 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 06 شهریور 1403
  • تاریخ انتشار: 06 شهریور 1403