سواد بدنی ادراک شده در بزرگسالی و سالمندی: روانسنجی مقیاس PLAS در جمعیت ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22091/frs.2025.13858.1108

چکیده

هدف
سواد بدنی به عنوان یک مفهوم محوری در تربیت بدنی، فعالیت بدنی و ترویج ورزش در سراسر جهان شناخته شده است. با وجود نقش کلیدی سواد بدنی در شکل‌دهی رفتارهای سالم و ترویج مشارکت مادام‌العمر در فعالیت‌های بدنی، فقدان ابزارهای معتبر سنجش برای جمعیت بزرگسال و سالمند، درک این سازه را با چالش مواجه ساخته است. این مطالعه با هدف روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سواد بدنی ادراک شده برای بزرگسالان و سالمندان (PLAS) انجام شد.
روش پژوهش
پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور 358 زن و مرد بزرگسال و سالمند 18 تا 75 سال، نسخة فارسی مقیاس سواد بدنی ادراک شده بزرگسالان و سالمندان را تکمیل کردند. ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمة نسخة فارسی پرسشنامه تأیید شد و در ادامه برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقه‌ای با روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد.
یافته‌ها
یافته‌ها نشان داد که شاخص‌های برازش مدل(شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی) در سطح مطلوبی قرار دارند. پایایی زمانی و ضریب آلفای کرونباخ برای سواد بدنی و ابعاد آن بالاتر از 7/0 (حداقل مقدار قابل قبول) به دست آمد.
نتیجه گیری
نسخه فارسی مقیاس PLAS از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و می‌تواند به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش سواد بدنی ادراک شده در جمعیت بزرگسال و سالمند ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Perceived Physical Literacy in Adult and Elderly: Psychometrics of the PLAS Scale in the Iranian Population

نویسندگان [English]

  • صمدی samadi 1
  • saeid ahar 1
  • Sakineh Jafari 2
1 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Physical Education and Sport Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

Objective: Physical literacy is recognized as a core concept in physical education, physical activity, and sports promotion worldwide. Despite its pivotal role in shaping healthy behaviors and promoting lifelong engagement in physical activities, the lack of valid assessment tools for adult and elderly populations has posed challenges to understanding this construct. This study aimed to validate and assess the reliability of the Persian version of the Perceived Physical Literacy for Adults and Elderly (PLAS) scale.
Methods: This descriptive-correlational study included 358 adults and elderly individuals (aged 18–75 years). The translation validity of the questionnaire was confirmed through a back-translation method. Construct validity was evaluated using confirmatory factor analysis (CFA) within a structural equation modeling (SEM) framework, and internal consistency was assessed using Cronbach’s alpha. Temporal reliability was measured via intraclass correlation coefficient (ICC) and test-retest methods.
Result: The results indicated that the model fit indices (Goodness-of-Fit Index and Comparative Fit Index) were at acceptable levels. Temporal reliability and Cronbach’s alpha for all subscales, including self-efficacy and its dimensions, exceeded 0.7 (the minimum acceptable threshold).
Conclusion: The Persian version of the PLAS scale demonstrates satisfactory validity and reliability, making it a suitable tool for assessing perceived physical literacy among Iranian adults and elderly populations.
Keywords: Physical Literacy, Adults, Elderly, Iranian Population.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical Literacy
  • Adults
  • Elderly
  • Physical Activity
  • Health

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 20 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 17 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 آذر 1404
  • تاریخ انتشار: 25 آذر 1404