اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر میزان آشفتگی شناختی دختران ورزشکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 استادیار گروه رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،

3 دانشجوی دکتری بیومکانیک ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران.

10.22091/frs.2025.13316.1074

چکیده

هدف:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر میزان آشفتگی شناختی دختران ورزشکار بود.
روش پژوهش
روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، پیگیری با گروه کنترل و با هدف کاربردی بود از بین ورزشکاران غرب کشور که در مقیاس آشفتگی شناختی ماسون (1994) نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین را کسب کردند به روش هدفمند 40 آزمودنی انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این پژوهش برای سنجش آشفتگی شناختی ورزشکاران از پرسشنامه آشفتگی شناختی ماسون (2001) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و همچنین آزمون شاپیروویلک برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها و آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه با اندازه‌گیری تکراری و آزمون تعقیبی بنفرونی و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 و در سطح معنی‌دار 05/0> P انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار از مرحله پیش‌آزمون تا پس‌آزمون در متغیر آشفتگی شناختی دختران ورزشکاران(03/0P=) و پایدار بودن این تغییر در مرحله پیگیری بود (987/0P=).
نتیجه گیری
بنابر نتایج کسب شده، می‌توان از این روش درمانی در بهبود و کنترل آشفتگی شناختی دختران ورزشکار استفاده کرد. چراکه این روش درمانی می‌تواند خطاهای شناختی ورزشکاران را کاهش و نتیجه آن پردازش اطلاعات بهتر و عملکرد مناسب‌تر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotionally Focused Therapy on Cognitive Confusion Levels in Female Athletes

نویسندگان [English]

  • Alireza Bahrami 1
  • Fereshteh Izadkhah 2
  • Amin Jamshidi 3
1 Associate Professor, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran
2 استادیار گروه رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،
3 Ph.D. Student of Sport Biomechanics, Department of Sport Biomechanics, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Islamic Azad University Central Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective
This study aimed to evaluate the effectiveness of Emotionally Focused Therapy (EFT) on cognitive disturbance levels in female athletes.
Method
This research employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group and an applied focus. Forty participants were purposively selected from athletes in western Iran who scored one standard deviation above the mean on the Mason Cognitive Distortion Scale (1994) and were randomly assigned to either the experimental or control group. The Mason (2001) Cognitive Distortion Questionnaire was used to assess cognitive disturbances. Data were analyzed using descriptive statistics, the Shapiro-Wilk test for normality, one-way repeated measures ANOVA, and Bonferroni post hoc tests, with SPSS software version 23, and a significance level set at P < 0.05.
Results
The findings indicated a significant change from the pre-test to the post-test in the cognitive disturbance variable of female athletes (P=0.03), with this change remaining stable during the follow-up phase (P=0.987).
Conclusion
The findings suggest that Emotionally Focused Therapy can be an effective intervention for reducing and managing cognitive disturbances in female athletes. This approach may help decrease cognitive errors, leading to better information processing and enhanced athletic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotionally Focused Therapy
  • Cognitive confusion
  • Female Athlete

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 آذر 1404
  • تاریخ انتشار: 25 آذر 1404